به گزارش خبرگزاری مهر، احمد بازماندگان خمیری گفت: رمز موفقیت این مدیریت دراین خصوص درگیر کردن جامعه محلی قشم با برنامه های آموزشی، ترویجی و حفاظتی خود بوده است.
بازماندگان خمیری دریک برنامه سخنرانی علمی تحت عنوان« بررسی وضعیت تاریخی و جغرافیایی کشم درابتدای سده بیستم» که به مناسبت روز ملی خلیج فارس از سوی ژئوپارک جهانی قشم در فضای مجازی برگزار شد، حفظ میراث فرهنگی را از مهم ترین اهداف ژئوپارک ها در دنیا خواند و افزود: این میراث شامل میراث فرهنگی ملموس و ناملموس است.
وی میراث فرهنگی ملموس را میراثی دانست که دارای موجودیت بوده و وجود خارجی دارد از جمله آثار، بناها و محوطه های باستانی و تاریخی و همچنین وسایل قدیمی مانند کوزه ها، نقاشی ها و ظروف و میراث فرهنگی ناملموس را نیز مجموعه آداب و رسوم، اصطلاحات، زبان ها، گویش ها، بازی ها، موسیقی، ادبیات شفاهی، هنرهای اجرایی، آیین ها، جشن ها، رقص ها، دانش و مهارت ها اعلام کرد.
بازماندگان خمیری دربخش اصلی این سخرانی ضمن اشاره به واژه «کشم» به عنوان نام اولیه قشم و این که چرا بر این واژه تاکید می شود به بررسی این واژه در کتاب «راهنمای خلیج فارس» تالیف جان گوردون لوریمر انگلیسی پرداخت.
این عضو هیات علمی دانشگاه پیام نورقشم همچنین در این سخنرانی به جایگاه واژه « کشم » در گزارش های سدیدالسلطنه ( میرزا محمدعلی خان سدید السلطنه کبابی مینابی بندرعباسی متولد ۱۲۵ و وفات۱۳۲۰شمسی، ملقب به سدیدالسلطنه و متخلص به عاری ومعروف به سدیدالسلطنه کبابی، مورخ، شاعر، نویسنده و پژوهنده جنوب ایران، درسالهای آخر دوره قاجار و آغاز دوره پهلوی) اشاره کرد و گفت: سدیدالسلطنه همچنین در گزارش های خود به باسعیدو، مقابر انگلیسی ها، لافت و تاریخچه آن و سه مسیر از «کشم» تا باسعیدو هم پرداخته است.
براساس این گزارش اشاره به تجار و تجارت، جمعیت، انواع وسایل حمل و نقل دریایی و برخی از روستاهای « کشم » و تشریح اطلاعات جغرافیایی، تاریخی، اجتماعی و اقتصادی آن از دیگر بخش های سخنرانی دکتر احمد بازماندگان خمیری در این برنامه زنده در فضای مجازی بود که از طریق صفحه اینستاگرامی ژئوپارک جهانی قشم پخش شد.
نظر شما